sábado, 7 de enero de 2017

TOCA FER BALANÇ DEL 2016...

El 2016 ha estat un any de rècord!

La CIÈNCIA l’he feta:

Participant com a Ponent  el mes de Maig a la 3era Jornada Interhospitalària de la Societat Catalano Balear de Fisioteràpia a Barcelona presentant “Tractament de Fisioteràpia dels diferents tipus de Pròtesis d’Espatlla” i al XXIX Congrés de la Societat Catalano Balear de Traumatòlogia i ortopèdia  a l’Hospitalet presentant “Com reintegrem al pacient amb una fractura proximal d’húmer a la seva vida quotidiana”



Assistint 12è Congrés de la SCBF el mes de novembre.

La DOCÈNCIA:

S’han consolidat alguns Cursos Monogràfics d’espatlla tant l’UDL a Lleida on n’hem fet 2 edicions, la 2ona Edició a: Fisiodocent a Fuengirola, al Col·legi de Fisioterapeutes de Madrid; i 2 edicions més a Fisioformación i 3era Edició a l’EUSES a Girona. A més de fer-ne per diferents hospitals: Hospital  Santa Maria de Lleida, Hospital Infanta Leonor, Consorci  del Maresme i la Selva, Hospital de Figueres , Hospital Trueta de Girona, Hospital Virgen de la Torre i CAP Tarragona. I altres llocs de l’Estat Espanyol: Mieres, Lugo, Huelva i Lleó… i fins i tot un Andorra. 


Vaig posar punt i final a la meva etapa docent a la UIC (http://www.uic.es) com a professor col·laborador, segueixo a la FUB(http://www.fub.edu) donant algunes hores de postgrau. I com a novetat he començat com a docent a Blanquerna (http://www.blanquerna.edu).  I he seguit  impartint docència a l’estranger a França per cinquè any consecutiu (http://www.tminstitute.fr) On he realitzat 12 formacions específiques d’espatlla, un total de
120 hores de vol, en diferents indrets: Avignon, Perpignan, Nantes (3) , Lyon (3), Bordeaux, Paris i l’îlle.Es tracta d’una experiència molt enriquidora!



La DIVULGACIÓ:



He seguit col·laborant al programa “TOT ÉS POSSIBLE” de RAC1 amb l’Elisenda Camps i ha estat la meva sisena temporada en el Programa  fent la secció “El Fisio a Casa” (http://www.rac1.cat).
El mes d’abril vaig fer 3 Conferències/Tallers sobre com prevenir el mal d’esquena a la Universitat Pompeu Fabra, una conferència a la Universitat de Lleida sobre difusió d’hàbits saludables, una conferència al maig a Sabadell sobre “Prevenció de les lesions més freqüents en el Handbol” i al mes de novembre dintre del cicle de conferències “Dona Informa’t” de l’alt Urgell vaig fer dues conferències una a Preixana i l’altre Agramunt parlant d’hàbits posturals saludables. I les 2 darreres conferències de l’any van ser una a Barcelona a l’Institut Menendez i Pelayo dins la setmana de la ciència on vaig parlar de “La Fisioteràpia és molt més que fer tractament” i a la Universitat de Lleida “Com reintegrem al Pacient després d’una fractura proximal d’húmer”.   



I l’ASSISTÈNCIA:


He seguit fent bullir l’olla tant a la consulta, com a l’Hospital de l’Esperit Sant on tinc la sort de liderar un Gran EQUIP de Fisioterapeutes, el FISIOTEAM.



 Però ara ja cal posar la mirada al 2017, amb nous reptes, moltes ganes i molta il·lusió.

lunes, 19 de diciembre de 2016

QUARTA SECCIÓ DE LA TEMPORADA AL TEP DE RAC1

Males postures i moviments repetitius, aquestes són les causes de molts dels nostres dolors actualment. I sinó penseu-hi, per exemple, quan us quedeu adormits al sofà o viatjant a l’avió. Aquestes seran, se’ns dubte, dues de les situacions més habituals durant les properes fetes de Nadal i Cap d’Any.

Per això, aquest dilluns n'hem parlat la secció mensual feta avui.

Si ho voleu escoltar: 


martes, 8 de noviembre de 2016

TERCERA SECCIÓ DE LA TEMPORADA AL TEP DE RAC1


Avui hem escollit com a tema a tractar els esquinços de turmell.

   Què és un esquinç de turmell?

ÉsAn ankle sprain is a partial or complete tear of the ligaments that support the ankle.És una elongació,  estrip parcial o total dels lligaments que suporten el turmell.

   Com s’ocasiona l’esquinç de turmell?
   El 90% de les lesions capsulo-lligamentoses a nivell del turmell afecten al lligament lateral    extern en fer un mal gest del peu.
   
   Sabem que hi ha 3 graus d’esquinç de turmell. Quins són?
   Els esquinços de turmell poden ser de primer, segon i tercer grau segons la gravetat de la   lesió que pot anar d’una simple distensió de lligaments fins a la ruptura total de les tres         porcions que el componen.
 “Un esquinç de turmell mal curat et farà anar desequilibrat. Cal recuperar-se bé i anar ben calçat per estar equilibrat”


domingo, 16 de octubre de 2016

JO VULL SER EL “MESSI” DE LA FISIOTERÀPIA….



Fa dies que hi dono voltes i avui corrent ho he acabat de madurar i aprofito per deixar-ho palès per escrit... com diu aquell “és quan corro que em dóna per pensar i que hi veig més clar”.

I és que ja fa un temps que ho tenia al cap d’escriure un post sobre això, que s’ha de mirar de fer per ser millor cada dia en el teu ofici.

Com diu el meu psicòleg en Pep Marí: “si no millores, empitjores; la fase de manteniment no existeix” i sovint s’escolta allò de: “el més difícil és arribar a dalt de tot, després només cal mantenir-se...” això no és del tot cert.

I és que la història ve de lluny, conjuntament amb el meu bon amic Jordi Sanuy vam escriure el Llibre “Tu també Pots: Prepara’t amb els millors” i vam entrevistar a 18 esportistes TOP, els millors del moment per esbrinar quins eren els seus secrets per arribar a ser els millors en la seva disciplina. I no hi ha molt secret, quan els hi preguntàvem aquests campions: si un campió neix o es fa? La resposta era clara:"neix i es va fent". Un neix amb unes certes aptituds i si les treballes i les desenvolupes arribes assolir un resultat. Per tant podem dir que tothom té unes certes aptituds i si sabem treure-les partit podem aconseguir un gran resultat.


Però anem al títol d’aquest post, jo vull ser dels millors de la meva professió... aquí m’atreviria a parlar de més artistes o gent TOP en diferents camps i gent que ha sentat càtedra en la seva professió com per exemple a part de Messi en el Futbol, Ferran Adrià en la cuina o Lluís Llongueras en Perruqueria. Per tant anem a analitzar que han fet i quins símils podem trobar en la nostra manera de fer. Tots són gent molt brillant, pencaire, preparada,única però sobretot amb moltes ganes,il·lusió  il·limitades i un Gran esperit de superació, com diria la meva àvia: "no en tenen mai prou"

Els inicis tots són molt durs... s’ha d’estudiar força, per poder començar a exercir en condicions. I és com veus que aquests artistes dels que parlàvem els seus inicis van ser duríssims, el Messi havent de fer tractaments per aconseguir un desenvolupament correcte i plans d’entrenament específics, o el Ferran Adrià treballant un munt d’hores fent entrepans, o el Lluís Llongueras tallant i pentinant gent a domicili i procurant crear estil. Aquí en aquesta etapa és on alguns estudiants s’atreveixen a criticar on van a fer pràctiques i evidentment sense tenir cap experiència, només amb la informació que han rebut per part dels professors, i m’atreviria a dir que de vegades esbiaixada. Per tant s’ha de ser molt prudent i com deia el meu avi al cel sigui, durant aquesta etapa cal: “veure, escoltar i callar”. Molt provablement durant aquesta etapa ens cal veure el que es fa i com es fa per prendre bona nota i així quan ens toqui a nosaltres volar sols agafar el que creiem que sigui millor i afegir el que calgui. I no criticar sense tenir cap bagatge només pel que ens han explicat. Ens cal tenir criteri propi i per tenir-lo hem d'haver treballat i experimentat força.

Un cop acabem la carrera i comencem a treballar, cosa que no és tasca fàcil a dia d’avui, ens toca anar posant en pràctica els coneixements apresos i seguir aprenent una mica més dels camps que més tractem. El símil en el Cas de Messi és anar jugant a l’equip de la seva edat i anar convocat i jugar en una categoria superior.
De vegades hi ha cursos o Jornades a les que assistim que pensàvem que ens aportarien més del que n’hem acabat treien, això és el mateix que passa que de vegades que et convoquen i no jugués.

Però toca treballar i cal cuidar-se, com diu el meu Bon amic Lluís Llongueras cal predicar amb l’exemple i el nostre físic, la imatge i la nostra manera de fer seran de vital importància. Això costa a tothom, al Messi també i sinó que li preguntin la metamorfosi que va patir, en quan alimentació i rutines.

Després un altre dilema és que no podem ser molt bons en tot, encara en la nostra estimada professió no existeix l’especialització, tot i que està clar que no podem dominar-ho tot amb la complexitat que això significa, i que de ben segur que en un futur no molt llunyà s’acabarà duent a terme. Aquí buscant el símil esportiu el Gran esportista té una gran polivalència, però una expertesa o especialització en una posició.

Seguint en aquesta línia les lesions són petites aturades que pateix l’esportista i que formen part de la seva professió. A nosaltres els fisioterapeutes les lesions són els moments en que ens aturem i no tenim nous reptes i està clar que ens calen perquè si ens aturem empitjorem.

El que està clar és que de Messi n’hi ha un, de Llongueras i de Ferran Adrià també, però són gent de la que podem aprendre molt i quan esbrines una mica el que han fet i fan te n’adones que no hi ha secrets que cal treballar molt i sempre creure que pots millorar.


En conclusió el que en trec de tot plegat és que ens cal ser inquiets amb el que fem i no pensar mai que no podem progressar, sempre podem seguir millorant.

martes, 4 de octubre de 2016

SEGONA SECCIÓ DE LA TEMPORADA AL TEP DE RAC1



Avui hem parlat de l'Epicondilitis altrament coneguda com el colze de tennista.

Què és una EPICONDILITIS o Colze de tennista)?

Es tracta d’una inflamació o degeneració dels tendons extensors de l’avantbraç. (dels flexors en el cas d’una epitrocleitis o colze de golfista)

Com apareix?

-  Ve donat per una postura mantinguda o per un moviment repetitiu
-  Treball repetitiu dels braços que alhora exigeix realitzar força amb les mans.
- La gent propensa a patir-lo: Gent que manipuli càrregues i que realitzi moviments repetitius (peixater, carnisser, mecànics, fusters...)

 Quina hauria de ser la conducta a seguir?

- Utilització del material adequat
- Fer estiraments i alguns exercicis compensatoris 

A nivell preventiu

- Fer petits descansos
- Anar variant la posició si és possible
- Si es al practicar algun esport adaptació de la tècnica

Tweet Resum :
Per mirar d’evitar-nos una sobrecàrrega inflamatòria,més val compensar

i prevenir si no ens en volem empenedir #fisiotweetfinal @teprac1

Si voleu escoltar-ho: 


lunes, 5 de septiembre de 2016

PRIMERA SECCIÓ DE LA TEMPORADA 2016/2017 AL TEP DE RAC1

Avui he encetat la meva 6ena temporada fent la Secció el Fisioterapeuta a Casa en el Programa Tot és Possible de RAC1, parlant de les Contractures.

Què és una contractura?

Contracció muscular de duració variable que pot limitar el moviment articular i produir dolor, ja sigui  de forma espontània o a la palpació..

Com respon el múscul va modificant-se tornant-se més dur, menys elàstic, més voluminós i sensible a la pressió. Si això persistís el teixit contràctil es substituiria per teixit fibrós no elàstic i portaria cap a la retracció muscular.

Com apareix?

-       Per un treball excessiu, per cansament (Manteniment del cap en la mateixa posició durant molts minuts.)
-       
     Secundàriament a una lesió muscular o articular
-       
     Per motius posturals (Postures forçades del cap: cap girat, inclinat cap enrere o a un costat, o molt inclinat cap enrere.

Quina hauria de ser la conducta a seguir?

-       Dosificar el treball
-       Adoptar bones postures
-       Els esports o Treballs que ens provoquen fer gestos repetitius inevitables s’haurien de mirar de compensar
Tweet Resum:  

Si volem evitar-nos CONTRACTURES hem de CUIDAR ambdues coses: el NOSTRE FÍSIC i els NOSTRES MOVIMENTS i POSTURES #fisiotweetfinal @teprac1 @Fisioinquiet

martes, 23 de agosto de 2016

RECORDANT LES TRES DARRERES SECCIONS DE EL FISIO A CASA DEL TEP DE RAC1

Els temes de les  3 darreres seccions de “el Fisio a Casa” van ser:   la del mes de maig de consultori contestant preguntes formulades pels oients, la del mes de juny donant recomanacions de com preparar una Cursa en condicions i la darrera de la temporada com fer un reset saludable durant el període vacacional.

Si les voleu escoltar aquí les teniu: